ANALISIS ETIKA BISNIS ISLAM DALAM KINERJA KARYAWAN DI CV. KUNIKITA PERSADA
Main Article Content
Abstract
This study discusses the analysis of Islamic business ethics in the
performance of employees at CV. Kunikita Persada. This research was
conducted using a qualitative descriptive method. Data collection in this
study was carried out through interviews, observation, and documentation.
The researcher used a credibility test approach with the triangulation
technique method. The data credibility testing technique was carried out by
comparing information from various sources, methods, and time of data
collection. In conducting the research, the researcher directly went to the
field to obtain supporting data. Furthermore, data analysis techniques and
conclusions were applied. The aim of this research is to find out how the
analysis of Islamic business ethics affects employee performance at CV.
Kunikita Persada. The results of this study indicate that Islamic business
ethics at CV. Kunikita Persada are in accordance with the principles of islamic businnes ethics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Qoyum, Abdul, Dkk. (2021). Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam. Jakarta: Departemen Ekonomi dan Keuangan Syariah – Bank Indonesia. Muljawan, Dadang. (2020). Buku Pengayaan Pembelajaran Ekonomi Syariah untuk
Sekolah Menengah Atas Kelas X. Jakarta : Departemen Ekonomi dan Keuangan Syariah.
Rusby, Zulkifli. (2017). Ekonomi Islam. Pekanbaru Riau: Pusat Kajian Pendidikan Islam UIR.
Yusuf, Sri Dewi. (2022). Pemikiran Ekonomi Islam M. Umar Chapra, Jurnal Ekonomi Syariah IAIN Sultan Gorontalo Vol. 3 No. 1.
Ibrahim, Azharsyah Dkk. (2021). Pengantar Ekonomi Islam. Jakarta: DepartemenEkonomi dan Keuangan Syariah – Bank Indonesia
Purwanto, Eko. (2020). Pengantar Bisnis Era Revolusi Industri 4.0. (Purwekerto Selatan : SASANTI INSTITUTE. Cetakan pertama.
Tafana, Aura, Dkk. (2024). Etika Bisnis Islam, Jurnal Akademik Ekonomi dan Manajemen Vol. 1 No. 4.
Nurmadiansyah, Muhammad Toriq. (2021). Etika Bisnis Islam: Konsep dan Praktek. Yogyakarta: CV Cakrawala Media Pustaka.
Fauzia, Ika Yunia. (2013). Etika Bisnis dalam Islam, (Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
STAIN Jember Press. (2012). Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Jember: STAIN Jember Press.
Budiyanto, Eko dan Mochamad Mochklas. (2020). Kinerja Karyawan. Banten: CV. AA Rizky.
Widina Bhakti Persada Bandung. (2021). Kinerja Karyawan. Jawa Barat: Bandung Cv. Widina Media Utama.
Cherryryan, M.Cheivo Rakhanatha. (2024). Faktor-Faktor yang Mempegaruhi Kinerja Karyawan, Skirpsi Universitas Lampung. (Lampung: Perpustakaan Universitas Lampung).
Khaeruman. (2021). Meningkatkan Kinerja Manajemen Sumber Daya Manusia Konsep dan Studi Kasus. Banten: CV. AA. Rizky
Nugroho, Arissetyanti dan Agus Arijanto. (2015). Etika Bisnisn (Business Ethic). Bogor: PT. Penerbit IPB Press
Santoso, Thomas. (2022). Etika Bisnis. Surabaya: CV. Saga Jawadwipa Pustaka Saga.
Astuti, An Ras Try. Nasir Hamzah Ed. (2022). Etika Bisnis Islam (Kasus-Kasus Kontemporer). Sulawesi Selatan: IAIN Parepare Nusantara Press
Khamidah, Rina. (2024). Analisis Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan di KSPPS BMT Bina Umat Mandiri Cabang Ketanggungan, Skripsi UIN Prof KH. Saifuddin Zuhri Purwekerto. Purwekerto: UIN Prof KH. Saifuddin Zuhri.
Lestari, Putri Sri dan Dedah Jubedah. (2023). Prinsip-Prinsip Umum Etika Bisnis Islam. Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah dan Budaya Islam Vol. 8 No. 2.
Malahayatie. (2022). Konsep Etika Bisnis Islam (Suatu Pengantar). Aceh Utara: Sefa Bumi Persada.
Sugilar, Rustam. 2025. Pelaksanaan Etika Bisnis Islam di CV. Kunikita Persada. MP3. Mustopa, Opa. 2025. Prinsip Etika Bisnis Islam. MP3. Muthmainnah. (2019). Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Transaksi Jual Beli Pada Pedagang di Pasar Tradisional Peunayong Banda Aceh, Skripsi UIN Ar- Raniry. (Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh)
Anita. (2020). Analisis Etika Bisnis Islam terhadap Strategi Pemasaran PT. Toyota Hadji Kalla Kota Parepare. Skripsi IAIN Parepare. (Parepare: Institut Agama Islam Negeri Parepare)
Aminah, Siti. (2017). Tinjauan Etika Bisnis Islam terhadap Jual Beli Getah Karet di Desa Margo Bhakti Kec. Way Serdang Kab. Mesuji. Skripsi IAIN Metro Lampung. (Lampung: Institut Agama Islam Negeri Metro Lampung.
Mariani. (2023). Etika Bisnis Islam terhadap Kepuasan Konsumen di AW Factory. Skripsi IAIN Parepare. (Parepare: Institut Agama Islam Negeri Parepare).
Anggriani, Ivana. (2018). Pengaruh Etika Bisnis Islam dalam Meningkatkan Minat Beli Konsumen di Pasar Rukoh Banda Aceh. Skripsi UIN Ar-Raniry. (Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry).
Abdussamad, Zuchri. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. (Makassar: Syakir Media Press).
Fiantika, Feny Rita. (2022). Konsep Dasar Penelitian Kualitatif dalam Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: Global Eksekutif Teknologi.
Murdiyanto, Eko. (2020). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Aplikasi disertai Contoh Proposal. Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat UPN “Veteran” Yogyakarta Press.
Salim, Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media.
Noflidaputri, Resty. (2022). Desain Fenomenologi dalam Metodologi Penelitian Kualitatif. Padang: Global Eksekutif Teknologi